Статьи и новости

SISEKUJUNDUSE STIILSED SEITSMEKÜMNENDAD

Augustikuuni on Tartu ülikooli raamatukogu kohviku fuajees avatud näitus „Sisekujunduse seitsmekümnendad“, mis esitab ülevaate 1970. aastate ühiskondlike ehitiste interjööridest. Tartust hüppas läbi Urmas Oja.

Jah, sisekujundus on kaduv kunst. Ruumikulissina, selle lähteaura moodustajana püsib see vaid veidi kauem kui ruumis aset leidev eluteater ise. Seoses nõukogude aja vahetumisega iseseisvusperioodi vastu on toonast, tegelikult ju lähimineviku arhitektuuri ja sisekujundust eriti hoolikalt hävitatud. Karin Hallas-Murula koostatud ja Mart Peri kujundatud planšetistik näitab kujukalt, milline tase valitses 1970. aastate ruumikujunduses. Küsimust „miks see kõik kadunud on?“ ei pea näituse koostajad ise esitama. See tekib olnud ruume mõttes külastades automaatselt.

Seitsmekümnendate sisekujunduse avapauguks pakub näitus Viru hotelli interjööre, kus saavutatud uus tase oli paralleelideta. 1970ndaisse jäid olulised olümpiaehitised, mis pidid juba ametlikult demonstreerima nõukogude sisearhitektuuri kõrget taset ja originaalsust. Väiksemates linnades kerkis siis suisa ulmelisi ehitisi, mille sisu polnud vähem ebamaine. Näiteks Rapla KEK ja Pärnu KEKi linnak, mis on vürtsitatud kunsti ja supergraafikaga.

Seitsmekümnedatel valmisid mitmed juba 1960ndail alustatud suurehitised, nagu näiteks uus Raadiomaja, mille valge saal (sisekujundus Aate-Helin Õun ja Väino Tamm, Enn Põldroosi seinapannoo „Raadiolill“) on hetkel tänamatult kasutusel arhiivihoidlana. Rapla KEKi hoone sisemuse eest sai Aulo Padar 1977. a sisekujunduse aastapreemia ning tänu vähestele vahenditele on see maja Raplas seni üsna originaalilähedases seisus.

Kahjuks ei saa seda aga öelda enamike teiste toonaste kuumade objektide kohta. Viru ruumikujundustest on uued omanikud täiesti armutult üle sõitnud. Pirita Purjespordikeskuse originaalaurast pole ruumide osas samuti midagi alles, olgugi et see sai sisekujunduse aastapreemia sobivalt 1980. Üks efektsemaid interjööre asus kindlasti Tallinna Peapostkontoris, mille ruudukujulisse plaani oli sisearhitekt Kirsti Laanemaa loonud maja arhitektuurist lähtuva diagonaalse jõulise liikumisega kujunduse. Selle ruumi asendanud viimistlus ei kannata taas mingit kriitikat. Näiteid võibki tooma jääda.

Miks siis hävitatakse kujukaid ruumikujundusi? Kas on need siis tõesti koledad või niivõrd ebakvaliteetselt teostatud? Või koondub nende manalateele aitamisse osa rahvuslikku viha igasuguste nõukogudeaegsete suurehitiste vastu? Eriti valusalt hakkas vabas Eestis millegi pärast mõjuma näiteks Lennujaama interjöör, mille Maile Grünberg oli kujundanud punases toonis. Efektsed ja tervikliku kooskõla moodustanud vormid peeti paremaks asendada täiesti anonüümset terminalikujundust kummardava majasisuga.

Kellel Lõuna-Eestisse asja, siis võiks kindlasti külastada veel vist viimaseid vaevalisi aastaid püsti olevat endise Sverdlovi-nimelise kolhoosi keskust Tsoorus (arhitekt Toomas Rein). Helle Gansi sisekujunduse jõulist joont on modernistliku maja varemeiski veel selgelt tajuda.

Sisekujunduse aastapreemiaid hakati Kunstnike Liidu kujundajate sektsiooni eestvedamisel välja andma 1977. a ning neid antakse välja tänini. Teine 1970ndate suur sisekujundussündmus oli näitusesari „Ruum ja vorm“. Kõik premeeritud olid väljas ka näitusel. Lisaks eksponeeriti ruumi keskel ka fragmenti 1970ndatest pärit sisearhitektuurinäitusest endast.

1970ndate sisekujunduse näitus on loogiline samm Arhitektuurimuuseumi 1960ndatele aastatele pühendatud näituse järel. Küllap võetakse ette ka 1970ndate arhitektuur, kust on suurejooneliste ühiskondlike objektide kõrval palju leida ka kodukujundusi, disainiobjekte ja ruumikunsti. Kahju, et vaid mõnekümne aasta tagustest aegadest nii vähe sisearhitektuuri alles on. Tollase perioodi sisekujundustest on muinsuskaitse all vaid Valli baar Tallinnas, mis on küll stiilne, ent on kaasaegsetega võrreldes ikka üsna tagasihoidlik. Palju muud polegi enam alles, mis muudab jätkuvalt ettevaatlikuks. Kindlasti peaks Muinsuskaitseamet lähimineviku ruumikujundusi jõulisemalt arhiveerima ja kaitse alla võtma. Väljapandud näitus tekitas igal juhul nostalgiat ka nooremas vaatajas.


ERAMU & korter
http://www.solness.ee/eramu/index.php?gid=68&id=997

Опубликовано: 02.08.2008

Вы также можете быть заинтересованы в следующих статьях

Стиль Лофт в оформлении современных квартир

Стиль Лофт в оформлении современных квартир

Loft переводится с английского как «чердак», «верхняя часть склада». Это стиль заброшенных заводов и фабрик, которые еще в 40-е годы в Америке активно переделывались в творческие мастерские, офисы, а иногда и жилые квартиры.
Истоки распространения лофт-формата восходят к 60-м годам, к образу жизни и творчеству легендарного Энди Уорхола. Именно его квартира-мастерская «Фабрика» в loftstyle покорила нью-йоркскую богему и породила повальное увлечение лофт-интерьерами.

Как различать монтажников и производителей натяжных потолков?

Как различать монтажников и производителей натяжных потолков?

Так как в последнее время в Эстонии появилось большое количество установщиков натяжных потолков, мы решили выяснить, как же различать установщиков и производителей натяжных потолков. При поиске в интернете фирм, предлагающих услуги по установке натяжных потолков, выясняется, что у всех примерно одинаковые цены и так как по внешнему виду потолки кажутся одинаковые, конечному клиенту очень тяжело разобраться в предлагаемых продуктах. Предложений много, а сам продукт ещё новый на нашем рынке, поэтому и мало информации распространилось до сегодняшнего дня.

Основные виды лестниц: часть 4

Основные виды лестниц: часть 4

Качественная лестница - основа уютного загородного дома или квартиры. Все чаще
дизайн пространства строится именно от лестницы, как самого крупного элемента
интерьера. В такой ситуации важно выбрать правильно подходящий стиль и материал
лестницы.

Основные виды лестниц: часть 3

Основные виды лестниц: часть 3

Любой дом невозможен без лестницы, любой элегантный интерьер дома нельзя представить без красивой лестницы. Выбрать лестницу не так просто, количество их видов удивит человека, далекого от архитектуры и дизайна. Наши статьи рассказывают о различных конструкциях лестниц, об их плюсах и минусах.

Лестница – основа домашнего пространства и главная доминанта интерьера

Лестница – основа домашнего пространства и главная доминанта интерьера

Лестница – основа домашнего пространства и главная доминанта интерьера. Наш цикл статей рассказывает вам об основных видах лестниц. В прошлый раз мы рассмотрели три типа лестниц: на металлических косоурах , на деревянных косоурах, и на шпонированных косоурах.

Новая коллекция тканей для штор "ETERNITY" (RASCH)

Новая коллекция тканей для штор "ETERNITY" (RASCH)

В салоне штор LAVINIITA появилась новая коллекция тканей от немецкого производителя Rasch Textil. Жаккард, искусственные меха и цветочные принты с 3D эффектом лишь малая часть представленных в коллекции тканей. Современный дизайн, актуальная цветовая палитра. Приходите, знакомьтесь и заказывайте понравившиеся материалы для декорирования Вашего дома, для реализации различных стилевых направлений.

смотреть ещё