Статьи и новости
Arhitektuuripidu Veneetsias – midagi enamat kui ehitised
Iga kahe aasta tagant muutub Veneetsia maailma arhitektuuri südameks. Näitused, installatsioonid, loenguseeriad ja kohale saabunud staararhitektid täidavad mitte ainult biennaalialad Giardinis ja Arsenales, vaid kogu linna. Arhitektuur figureerib kanalite kallastel, vanades kirikutes, romantilistes, pisut räämas hoonetes, teinekord lausa vee peal või kohal.
See on arhitektuuripidu, mis toob üle aasta siia kokku arhitekte ja arhitektuurihuvilisi kogu maailmast. See on võimalus näha, kuidas planeet Maa elab, millest mõtleb ja unistab. Siia tullakse esinema geniaalseimate mõtetega arhitektuurist, ruumist, keskkonnast ja elust üldse. Siin näeb hetke maailmataset projektide esitlemisel ja makettide vormistamisel.
Üheteistkümnes Veneetsia arhitektuuribiennaal kannab pealkirja «Out There: Architecture Beyond Building» («Arhitektuur, mis on enamat kui ehitised»). Näituse kuraatori Aaron Betsky sõnul on enamik maju eelkõige majanduslikel kaalutlustel loodud ning neid pole disaininud arhitektid, nad on inetud ja raiskajalikud, seega arhitektuuri tuleb otsida mujalt, mitte majadest!
Kõige põnevam biennaali osa on ilmselt esitatud Arsenales, kus mitmed staar-arhitektid esinevad ülisuurte installatsioonidega. Nii on Austria arhitektuuribüroo Coop Himmelb(l)au tulnud siia oma juba 1971. aastal sündinud ideega hiigelajust, mis tekitab siinviibivast inimesest tuleneva ruumi. Sisenedes hiigelkupli alla ja võttes kinni kahest raudkangist, hakkavad su ümber pulseerima su oma südamelöögid, mis võtavad valguse ja heli kuju. Kui oled nii osav, et suudad südant kiiremini tööle panna, saad ruumi ümber muuta ning see toimib nagu pulseeriv õhupall. See on tõeliselt sinu ruum.
Ameerika kultusarhitekti Frank O. Gehry vormiotsingud on alati põnevad ja pisut arusaamatud. Arsenales väljapandud mudelite juures kirjeldab vanameister, kes sai ka tänavuse elutööpreemia, oma arhitektuuri sünni protsessi, oma tõekspidamisi ja suhtumist klienti. «Mu arhitektuurikeel võib ju näida mõnele imelik, kuid siiski peab ta tundma end mu majades mugavalt,» ütleb Gehri.
Hollandi Arhitektuuribüroo MVRDV visioon taevaautode linnast, kus kõrghoonete vahel liuglevad autod, mille tarvis pole vaja laotada maha tuhandeid kilomeetreid asfalti, on kindlasti praegu veel utoopia, kuid mine sa tea, võib-olla polegi propelleri kinnitamine autole nii keeruline? Iseküsimus on, kas kõik inimesed suudaksid liigelda vabalt kolmemõõtmelises liikluses.
Giardini rahvuspaviljonidest sai üllatuslikult tänavu peapreemia Poola ekspositsioon Hotel Polonia, mis räägib majade kiirest muutumisest. Kuus maja, mis on ehitatud Poolas viimase dekaadi vältel, on pildistatud üles praeguses olekus ning kõrvale on lisatud fotomontaaž tulevikupildist, kus hoonetel on uued funktsioonid ning nende välimus on kapitaalselt muutunud. Nii võib näiteks prominentsest esindushoonest ühel päeval saada lustakas kitsdisainiga veekeskus või torudest piinatud fassaadiga tootmishoone.
Elumuutus, millele arhitektuuri luues ei mõelda, kuid mis tabab paljusid maju, mida päris maha võtta ei taheta. Lõpuks on teisenenud ka Poola näitusepaviljon ise – kunstisaal on muutunud suurte baldahhiinvooditega hotelliks, sest miks pidada nii inimtihedas linnas nagu Veneetsia biennaalide vahel tervet pargitäit tühje ruume?
Kummaline on see, et maailma ühe kõrgema tehnilise tasemega ja tihedaima linnakeskkonnaga riik Jaapan esineb juba teist korda äärmiselt askeetliku looduskeskse projektiga. Jaapani paviljoni valged seinad on Junya Ishigami õrna, pisut lapseliku käega täis joonistatud visioone suurtest aedadest, metsadest, majadest nende sees, hoonetest, mida katab lõputu taimestik. Paviljoni juurde on istutatud päris aed, mis paistab läbi lahtise ukse valgesse saali. Ilmselt unistavad ka jaapani inimesed millestki muust kui lõpututest kõrghoonetest ja mitmetasandilisest liiklusest.
Kõige radikaalsem lahendus on Hollandi paviljonil – siin näitus kui selline üldse puudub. Kui oled nii kõva arhitektuurimaa nagu Holland, siis teatakse su arhitektuurisaavutusi ka biennaalita. Paviljonis toimuvad aga pidevalt arhitektuuriteemalised arutelud, ümarlauad, ettekanded.
Kindlasti pole see rõõmsavärviline naftajuhe mõeldud otseselt näpuga näitamiseks Saksamaa või Venemaa suunas, kuid mis seal salata – pisut etteheitvana see siiski sel kohal mõjub, toimides Giardini rahuarmastavas aias ootamatu katkestusena, samal ajal kui Saksamaa loob oma paviljoni tehisliku paradiisi ja Venemaa esineb väljapanekuga unistustega Vene maastikest, mis on muide väga meeliköitvad.
Aaron Betsky, kes isiklikult eestlaste toru-paviljoni avama tuli, ei olnud kiidusõnadega kitsi. Kiita sai nii idee, disain kui ka töörühma vaprus ja visadus argistel asjaajamistel; vaja oli hankida hulgaliselt kooskõlastusi, ehitusluba ning ega 63 meetri pikkuse 1,2-meetri laiuse läbimõõduga terastoru kohaletoimetaminegi kerge ülesanne pole.
Võib-olla oleks siiski vajalik olnud panna mingi infostend toru kõrvale, kõik inimesed ei pruugi ju olla kuulnud Nord Streamist. Kas see pingutus ka end ära tasub, näitab aeg, kuid tundub, et see terava loomuga installatsioon tõstab Eesti taas tõsiseltvõetavate arhitektuurimaade sekka ning selle mõju on tugevam kui Welcome Estonia märgil. Tõsi, lahendusi teravatele küsimustele juhe ei paku, ehkki nii mõnigi biennaalikülaline üritas neid toru seest leida.
Postimees.ee
Foto: Pm
www.postimees.ee/?id=34790
Опубликовано: 22.09.2008
Вы также можете быть заинтересованы в следующих статьях

Стиль Лофт в оформлении современных квартир

Весна 2015 от FUGGERHAUS

Как различать монтажников и производителей натяжных потолков?

Дух путешествий в коллекции тканей RASCH VOYAGE

Основные виды лестниц: часть 4

Основные виды лестниц: часть 3

Лестница – основа домашнего пространства и главная доминанта интерьера

Новая коллекция тканей для штор "ETERNITY" (RASCH)
