Articles and news

“Ajamustrid 3”

Reedel, 26. märtsil avab Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseum uue püsiekspositsiooni “Ajamustrid 3”. Eesti tarbekunsti- ja disainiklassikat on muuseumi kahel korrusel näidatud juba õige mitmes erinevas versioonis, ent kuna muuseum tähistab sel suvel 30. aastapäeva, on juubeliekspositsioon oluliselt ulatuslikum ja muuseumikogu laia diapasooni silmaspidav.

Esimest korda on ekspositsiooni sees mitu väiksemat, siinsele tootekujundusele pühendatud väljapanekut. 1950. aastatel algas tarbekunstnike tööstusesse suunamine, käima lükati protsess, mis pidi kaotama vastuolu “unikaalse kunstipärase tarbeeseme ja ilmetu masstoote” vahel. 1960. aastate alguseks oli tööstusse suunatud juba üle 100 kunstniku, kel vähem või rohkem õnnestus seal toiminud protsessides kaasa rääkida. Eksponeeritud on “Tarbeklaasi”, Juveelitehase ja Keraamikatehase näidised läbi eri aastakümnete. Oma parimates näidetes jõudsid need küll Põhjamaade tasemele, kuid kahjuks harva kohaliku tarbijani, elasime toona ju defitsiidi ajastul. Omamoodi vahelüliks toote ja unikaalloomingu vahel olid Kunstitoodete Kombinaadi (1975. aastast “ARS”) seeriad ja autoritiraažid. Nii nagu kunagi ammu eksponeeriti kombinaadi näidiseid koos unikaalloominguga vabariiklikel tarbekunstinäitustel, võib neid nüüdki üheskoos näha. Nimi “Norma” on tarbijale tuntud turvavööde ja kuivainetooside kaudu, ent seal tehti ka mänguasju alates mehaanilistest ja elektrilistest mänguautodest kuni futuristlike, kosmoseteemaliste leludeni. Plastmasside töötlemisele spetsialiseerunud “Salvo” tootevalikus olid kunagi samuti mänguasjad – nukud, nukunõud ja -mööbel, konstruktorid jne, ning ka plastiknõud, alles hiljem lisandusid tööohutuskiivrid ja spordivarustus.

Siinsesse loomult pigem kammerlikku kunsti hakkasid 1960. aastate keskpaiku sisse tungima mitmed eksperimendid, näiteks näitustesari “Ruum ja Vorm”, mis andis kujundajatele võimaluse murda välja argirutiinist ning julgustas tegelema ruumi- ja vormieksperimentidega.

Kuna püsiekspositsioonis antakse vaade erialade viimase saja aasta loole, siis on vaatamise hõlbustamiseks väljapanek liigitatud mitmeks tinglikuks teemaks. Vaatajaid ootab ees taaskohtumine klassikaga, mis kümneid aastaid publikut vaimustas ja tarbekunsti rahva seas nii populaarseks muutis. Unustatud pole ka noorema põlve kunstnikke ja disainereid.

Loodame, et „Ajamustrid 3” pakub haaravaid elamusi ning uusi teadmisi!

Püsiekspositsiooni koostasid muuseumikogude kuraatorid Merike Alber, Kai Lobjakas, Airi Ligi, Anne Tiivel ja Helen Adamson.

Kujundasid Maret Volens ja Ketli Tiitsar, graafiline kujundaja oli Tuuli Aule.

Ekspositsiooni teostumist on toetanud Eesti Kultuurkapital.

Submitted: 23.03.2010

You may also be interested in the following articles

This New Advertising Agency Office Design in New York Puts Work Before Play

This New Advertising Agency Office Design in New York Puts Work Before Play

The new advertising agency office design for Wieden+Kennedy New York takes the “playground” tone down a notch only to focus on work-related necessities without forgetting aesthetics. Well known for their work with Nike, Wieden+Kennedy New York’s offices were recently updated to suit their employees’ and company’s needs. The agency’s new 50,000 square feet New York offices flaunt a rounded walnut-clad staircase connecting two of the three floors.

How to distinguish different stretch ceiling manufacturers and installers

How to distinguish different stretch ceiling manufacturers and installers

Lately in Europe there has been a large growth of different stretch ceilings manufacturers and installers, so we decided to analyse how to distinguish them from each other. Researching the web, all manufacturers and installers seem to have similar prices and quality, so it may be difficult to tell the difference between them. There are a lot of stretch ceiling providers, but the product itself is quite new for many countries and there isn´t a lot of information available.

click to see all