Artikkelit ja uutiset
Stiil, mis jätnud jälje – juugend
Juugend kuulub kindlasti nende stiilide hulka, mida teatakse ja mille põhilisi tunnuseid tuntakse.mõtiskleda inimeste ja olukordade üle ajas, mida hetkel oma näppudega puudutan. XX sajandi alguse stiilinäiteid on veel küllalt palju leida ja vähemalt saja aasta vanused hooned, mis täna remonti jõuavad, on kindlasti kogenud juugendstiili puudutust.
See oli lootuste aeg – majanduslik õitseng, avastused teaduses, tehnika areng, inimene avastamas iseennast.
See juugendtool on pärit ilmselt jõuka linnakodaniku salongist, mitte talutoast.
Esmane äratuntav avastus uurimuste teostamisel siseruumides on värv. See erineb hilisematest kihistustest juba materjali poolest. Enamasti kasutati liimvärve, kus algne värvitoon säilitas pikalt oma algupärase säravuse. Kõnesoleva ajastu toonid leiti loodusest – kasutati palju erinevaid rohelisi ning rikkalikus valikus õietoone. Siinjuures on silmas peetud ka tarkust, et looduses toimiv õhuperspektiiv liidab toonid pehmeks tervikuks. Ruumis kasutati selle efekti saavutamiseks võtet, kus puhtale värvitoonile lisati veidike halli pigmenti. Mõned aastad tagasi oli mul au pärida ühe vana saksa maalermeistri pigmendikogu. Leides teiste toonide hulgast halli materjali, oli minu üllatus suur, kuid hilisemas praktikas on just see värv saanud kõige enam kasutatavaks ja selle lisamine andis alati kõige õigema tulemuse.
Kahtlemata on kõige kõnekamad mustrid seinal. Need kajastavad ilmekalt juugendile iseloomulikku filosoofiat – romantikajanu, ilu ja naiselikkuse ülistust, kodu- ja kodumaa-armastust. Ornamentika, nagu kogu juugendstiili, võib jagada kolme suuremasse rühma:
Vooklev taimornament
Ilmselt kõige iseloomulikum antud ajastule. Eksimatult tuntakse ära kuulsad “Mackintoshi roosid”. Selle ilusa originaalnäite võib leida Pärnus asuva Ammende villa seintelt. Ajastu kaunite näidete hulka kuuluvates ornamentides kajastatavate taimede nimistu on pikk – liiliatest seenteni. Kasutusel olnud mustreid iseloomustab sügav süvenemine taimede hingeellu – looduse proportsioonide ülevusse –, andes tihti neile sümbolistliku tähenduse.
Rahvuslikkus
Näiteid rahvusromantismi laiast levikust ja arengust ei pea kaugelt otsima, neid leiame nii Eestist kui ka oma põhjanaabrite soomlaste juurest. Võtame kas või Eesti Üliõpilasseltsi hoone Tartus. Kahjuks asendusid rahvusromantilised mustrinäited viimase remondi käigus enam levinud lillornamentikaga.
Jaapani mõjutused
Parim näide on tuua Šotimaalt Chales Rennie Mackintoshi näol, kes loob oma kuulsad kujundused, põimides osavalt uude stiili nii kelti iidsed mustrid kui ka Jaapani rahuliku rütmitud kompositsiooni traditsioonid.
Taolisi lihtsaid bordüüre võib leida Tartust, Kivi või Era tänava elamust. Pidulikkuse rõhutamisel lisandus värvivalikule sageli kullatoon.
Juugend oli esindatud ka lihtsas talumajas
Vaieldamatult on juugend olnud üheks mu lemmikuks esimesest kokkupuutest peale.
Heli Tuksam
vitraažikunstnik
Lihtne juugendstiilis laud ...
See ärkamine ja voogamine on tõesti otsekui püüdlemine millegi kättesaamatu poole. Aga siiski meeldib mulle juugendlike tippteoste kõrval ka selle stiili rahulik ja selge kasutamine kodumaise mööbli valmistamisel.
Olgu selleks siis uhke puhvetkapp jõuka linnakodaniku söögitoast või hoopis külatisleri toolid lauad. Peale endisaegseid rohmakaid järisid ja riidekirste igatses ka maainimene ilmselt rohkem valgemate tubade, korstnaga küttekollete ja vähemalt paari moodsa mööblitüki järele. Meie õnneks on selleaegset mööblit ka piisavalt säilinud. Seda tõdesin ma hiljuti Viimsis Mati Raalile kuuluvat antiikmööbli kauplust külastades, kus valikus nii lihtne talujuugend, kui ka uhkem ja detailerohkem vene juugend.
Näitena stiilitäiendustest oli üks oma juugendpuhveti müüki andnu suutnud paigutada kapi tööpinda roostevaba valamu.
Fotod: Meeli Küttim
Lisätty: 05.05.2006