Articles and news

Varjuv maja

Arhitektuuriteadlane Triin Ojari mõtiskles kuus aastat tagasi valminud betoonist eramut külastades sellele, kui moodne objekt saab juba olla ajalugu? Kas valge värv, napp dekoor ja lagedad pinnad on vaid pilt asjade algusest või võimeline kestma jääma?

Moodne maja ajas

Arhitektuurimeedia armastab ikka päris uusi maju külastada, selliseid, kus teinekord sisustus- või mullatööd alles pooleli ja elanikud ehmatanud uue kodu kõmisevast kajast või üle tärkava heki piiluvatest naabritest. Sellised reeglina grupikaupa kuhugi lagendikule või alles kujunemisjärgus olevasse keskkonda ehitatud majad on moodsa arhitektuuriajaloo pärisosad – näiteks müüt modernistliku arhitektuuri valgest värvist, napist dekoorist ja lagedast interjöörist on 1930. aastate (must-valge) fotograafia süüdimatu lavastus, pilt asjade algusest. Iga elukeskkond on ajas arenev ja muutuv nähtus, karmiilmelised kastmajad kasvavad võssa ja mattuvad elukondlikku pudi-padi maailma, uued elurajoonid saavad puud ja põõsad, kiigeplatsid ja supermarketid. Uus ja moodne kodustatakse ning meedia tormab edasi, inimeste mällu jääb aga pilt igavesti noortest majadest. Vahel, tõsi, tullakse ka fotoaparaadiga tagasi - siis, kui ühest või teisest kodust on saanud ajalugu, hinnatud stiilinäide aastakümnete tagant, krestomaatilise ehitusvõtte esmakordne ilming või uudse elustiili ere näide. Aeg-ajalt kerkib ühiskonnas üles küsimus (seda eriti seoses muinsuskaitsega), et kui moodne objekt saab juba olla ajalugu, milline on väärikas ajadistants hindamaks maja väärtust, unikaalsust, ajalukkuminevust? Kümme või kakskümmend aastat? Tänasel päeval hakatakse ettevaatlikult piiri tõmbama kuskile üheksakümnendate algusesse, ometi on viimase kümnendi ehitatud keskkonna kiire areng olnud esmalt ehmatav, siis uimastav ja täna juba tagasivaatav ja hinnanguline. Ajalugu on pidevas sündimises ning Eesti uuem elamuarhitektuur on kaasaegse argikeskkonna mõistmiseks elamuslik allikas.


ERAMU & korter
Tekst: Triin Ojari
Fotod: Kalle Veesaar
http://www.solness.ee/eramu/index.php?gid=4&id=1036

Submitted: 29.06.2009

You may also be interested in the following articles

This New Advertising Agency Office Design in New York Puts Work Before Play

This New Advertising Agency Office Design in New York Puts Work Before Play

The new advertising agency office design for Wieden+Kennedy New York takes the “playground” tone down a notch only to focus on work-related necessities without forgetting aesthetics. Well known for their work with Nike, Wieden+Kennedy New York’s offices were recently updated to suit their employees’ and company’s needs. The agency’s new 50,000 square feet New York offices flaunt a rounded walnut-clad staircase connecting two of the three floors.

How to distinguish different stretch ceiling manufacturers and installers

How to distinguish different stretch ceiling manufacturers and installers

Lately in Europe there has been a large growth of different stretch ceilings manufacturers and installers, so we decided to analyse how to distinguish them from each other. Researching the web, all manufacturers and installers seem to have similar prices and quality, so it may be difficult to tell the difference between them. There are a lot of stretch ceiling providers, but the product itself is quite new for many countries and there isn´t a lot of information available.

click to see all