Inspiratsioon, sisekujundusideed, näpunäited ja nipid

Kuidas võita ehitusvaidlust?

Esimesed märgid konflikti tekkimisest.

Kõik ehitusettevõtjad on kokku puutunud olukorraga, kus ehitusobjektil toimuv võib päädida juriidilise konfliktiga. Juriidiliseks konfliktiks pean ma seda, kus üks lepingu pool võtab lahti lepingu ja hakkab seda väga tähelepanelikut lugema eesmärgiga vastaspoolele kott pähe tõmmata (jätta ilma rahata). Kõige hullem on see kui tellija hakkab töövõtjat objektil saboteerima – takistama tööde teostamist, mille eesmärgiks on see et töövõtja ei saaks oma töid õigeaegselt valmis või oleks võimalus ette heita ehituskvaliteeti.
Esimesed märgid konfliktist on need, kui tellija väldib töövõtjat – ta ei leia aega tulla objektile selle ülevaatamiseks, ei vasta e-kirjadele ega telefonikõnedele, jätab vajalikud dokumendid (projektid) õigeaegselt esitamata või koosolekud pidamata, hakkab kvaliteedi osas norima toomata välja vastavat normi (RYL) või õigusakti millele peab töö kvaliteet vastama jne.

Ole aktiivne. Informeeri teist poolt kõikidest olulistest asjaoludest.

Kui leiad, et tellija tegevus takistab sinu lepinguliste kohustuste õigeaegset täitmist, anna sellest viivitamatult tellijale teada (võlaõigusseaduse järgi pikeneb lepingu täitmise tähtaeg, kui tellija on viivituses süüdi).
Kui leiad, et tellija etteheited ehituskvaliteedi osas on otsitud ja norivad, nõua tellijalt konkreetset viidet heale ehitustavale või õigusaktile ja palu selgitust milline kvaliteet olema peab.

Väldi telefoni kokkuleppeid.

Igasugune suhtlus ja poolte kokkulepped peavad olema tehtud nii, et neid oleks võimalik hiljem kirjalikult taasesitada. Kõige parem on e-kirjavahetus. Isegi kui sa lepid midagi (näiteks lisatööd) kokku telefoni teel, lepi kokku, et kokkulepe kinnitataks e-posti teel.
(Tervist. Leppisime täna telefonitsi kokku 40 m seina täiendavas kipsi paigaldamises, mille hinnaks oli 2 eurot ruutmeeter. Palun kinnita kokkulepet. Jaan).
Vasta kõikidele tegelikele ja otsitud pretensioonidele. Kui pretensioon on tegelik, siis otsi ja paku lahendusi. Kui pretensioon on otsitud, vaidle vastu ja nõua tõendeid.

Ära lase vaidlusel suureks minna.

Kui näed, et sul on veel võimalusi mõjutada tellijat, kasuta seda. Üks olulisim võimalus selleks on keelduda oma kohustuste täitmisest (ehitada) seniajani, kui tellija ei täida oma kohustusi (raha maksta). Seadus annab selleks võimalused.
Kui vaidlus läheb väga juriidiliseks kasuta professionaalset abi ja seda varases staadiumis. Hiljem võib juristil olla raske musta valgeks rääkida. Isegi Eesti parim advokaat ei suuda sitast saia teha.
Need on ainult vähesed kuid väga olulised nõuanded, kuidas võita ehitusvaidlust.


Tekst: vandeadvokaat Indrek Naur.

Sisestatud: 07.02.2014