Artiklid ja uudised

Mõtteid messilt Maison&Objet Paris 2012

„Mõttetöö meistrid – disainerid – pühendavad oma unistused ja teadmised maailma paremaks muutmisele“. Lugesin sellist mõtteavaldust kuskilt Eesti ajakirjast. Olles nüüd äsja väisanud Maison@Objet sisustusmessi Pariisis, olen veendunud selle mõtteavalduse väärtuses.

Pariisi messil leidsin kinnitust sellele, et taaskasutus ka disainis on Euroopas oma koha leidnud. Küll mitte veel sedavõrd, et meie tarbimisühiskond selle omaks on võtnud, kuid rõõm oli tõdeda, kuidas disainerid on leidnud nutikaid lahendusi inimeste olme parendamiseks ilma suurte kulutusteta uutele "asjadele". Lahendused on säästvad ja kaunid, igaühele jõukohased teostada, kes vähegi hoolib meie planeedi tulevikust.

Messil jäi silma loodusest korjatud materjalidest kaunite sisustusaksessuaaride eksponeerimine. Enamuses oli materjal muidugi Aasiamaadest pärit, kuid ka meie looduses leidub (eriti mereäärsetes kohtades)rohkesti looduse poolt töödeldud materjali. Loodame, et kõik see materjal, mida Euroopa disainerid Aasiast ja Aafrikast leiavad on fairtrade printsiipidel soetatud.

Oleme harjunud, et jõuludeks tuuakse tuppa kuusepuu. Mõeldes aga sellele, kui palju me sellega metsa sõna otseses mõttes maha võtame, pruugib kogeda hoopis teistmoodi jõulupuud. Pariisi messil polnud selline jõulupuu veel ehitud, kuid nii ehetevalik kui ka muud jõulukaubad olid enamuses puidust, kudumid või muud looduslähedased üllitised.


Huvitav väljapanek recycle design valdkonnas oli minu jaoks PO!–Paris disaineritelt vanadest plekktünnidest disainitud mööblist. Toolide puhul on lahendatud isegi nende virnastamise võti. Pikuti poolekslõigatud tünnidest moodustuvad riiulid ja lauad koos sahtel-panipaikadega. Valgustid koosnesid enamuses karastusjookide plekkpurkidest väljalõigatud detailidest. Ekspositsiooni retrohõngulisust lisasid popikoonide näopiltidega tikitud dekoratiivpadjad.


Lisaks plekktünnidele oli ära kasutatud ka keemiatehase tooraine mahutid. Le Trendy-Tub ökodisainerite loodud mööbel jäi silma kirevate värvide ja noortepäraste lahendustega.


Keemiatehasest pärit kaantega anumatest on nutikalt disainitud riiuleid, toole, laudu, öökappe jm noortemööblit. Lihtne vorm, aga hea viis sõnumi edastamiseks kas pildi või teksti näol. Lisa vaid „tünnile“ meelepärase kujundusega ümbris ja uus disain ongi saavutatud.


Ethnic Art Textile Türgist pakkus messil vapustavalt lahedat lähenemist vaipadele. Aastate jooksul kokkukorjatud vaibad (nii käsitöö, etnilised kui ka tööstuslikud) on pestud, tükeldatud ja disaineri poolt kokku seatud uuele elule. Ehe taaskasutus, millest on saanud uus recycle art. Erinevad tonaalsused varieerusid kulunud värvigammas – lihtne ja geniaalne.



Kuna vintage on hetkel pop, ka new vintage, siis jätkus ka Pariisi messil silmatorkavaid väljapanekuid selles stiilis. Suurim ja eksklusiivseim Dialma Brown. Unikaalsed tooted ristatud vanade ameerika stiilis aksessuaaridega, luksusik versus retro.



Hiiglaslikud hallid täis sümpaatseid väljapanekuid, taaskasutusteema vaheldumisi uute retrostiilis toodetega. Stiilset ja luksuslikku sära on näha kallite brändidisainerite töödes, mis justkui annab aimdust, mida me suudame. Aga kõik see koos tekitab tunde, mida me tegelikult vajame?


Kadestamisväärselt lihtne on luua elukeskkond euroalustest. Lihtsad vildiga kaetud virnastused mõjuvad küll robustselt, kuid huvitavad panipaikade lahendused loovad sellest nutika eluruumi. Minu jaoks jääb kõlama siiski südamelähedane taaskasutusdisain ja looduslikest materjalidest inspireeringud.


Sisustusaksessuaaridest mõjusid võimsalt loomade sarvedest disainitud valgustilühtrid ja mereandide karpidest moodustatud vahuveini cooler.


Palju lihtsaid puidust lahendusi viisid mõtted sellele, kui lihtsa disainiga, mis tegelikult meie ülber loodus pakub, on võimalik luua ilu.


Nutikad öko disainilahendused aitavad hoida meie keskkonda saastamatuna ja säilitavad inimliku suhestumise loodusega. Looduslike materjalide kasutamisega loome inimestele ürgsel tasandil vastuvõetavama keskkonna, kus puuduvad keemiliste protsesside tulemusel saadud tehismaterjalid.


Selgelt hinnas on puhas käsitöö ehk siis “tagasi juurte juurde” temaatika! Nii oli ka ühe messiboksi sissekäigul kangast kuduv aafriklane, kes tuletas külastajatele meelde, kuidas esivanemad elasid ja kui vaevaliselt sündis kunst, ilu ja disain.


Käsitööd eksponeerivaid bokse oli messil väga palju, silma jäid erinevd linased olmetekstiilid ja käsitööna valminud ainukordsed valgustid. Looduse inspireeritud detaile kasutades saab disainida omanäolise kordumatu eseme.


Pariis, mis on olnud minu jaoks disaini ja moemeka selle kõige kõrgemal tasandil, oli nüüd ühtäkki muutunud maalähedaseks. Maison&Objet ökodisain ja recycle design määrasid minu emotsioonid sel messireisil.

Taaskasutusdisain ehk minupärast recycle art loob võimaluse leida uusi lahendusi ja otstarbeid “vanadele asjadele”. Mõte sellest, et taaskasutuse teema disainis aitab säilitada meie elukeskkonda, on hetkel unistuseks. Viime oma unistused ellu!

Koostanud: Anneli Teppo-Toost, Mimosa Design OÜ sisearhitekt

Sisestatud: 19.09.2012

Sind võivad huvitada ka järgnevad artiklid

Intervjuu Michael Hilgersiga: “Loogiline on töötada vineeriajaloo epitsentris”

Intervjuu Michael Hilgersiga: “Loogiline on töötada vineeriajaloo epitsentris”

Maris Vahter Radis Furniture’ist (MV): Peale Lutheri perekonna poolt veekindla vineeriliimi leiutamist Tallinnas asutati 1897. aastal Londonis tütarettevõtte Venesta. 1931.aastal koostöös Venestaga asutatud Isokon seevastu on saanud moodsa disaini ajalukku vineermööbliga. Isokon tootis vineermööblit koostöös selliste maailmakuulsate Bauhausi nimedega nagu Walter Gropius ja Marcel Breuer. 1930ndatel jõudis Isokonile disainida ka Le Corbusier’ büroo. Nüüd, rohkem kui 80 aastat hiljem, samuti saksa ,disainer Michael Hilgers teeb tooteid koos Radis Furniture’ga, valmistades neid Tallinnas. Michael, näed sa siin positiivset ja viljakat pinnast vineeri renessansile?

Valgustemperatuuri olulisus

Valgustemperatuuri olulisus

Suure tõenäosusega loevad paljud inimesed antud artiklit siseruumis, kus valgust annab tehislik valgusallikas. Moodsa aja inimene veedab suure osa ajast kinnises siseruumis ja puutub päeva jooksul kokku erinevate valgusallikatega. Tänu tehislikule valgusele on inimesel palju võimalusi juurde tekkinud aga samas on see ka segadusse ajanud organismi, mis on tuhandete aastate jooksul arenenud reageerima muutlikule valgusele. Seda valgusele reageerivat masinavärki saab nimetada bioloogiliseks kellaks, mis on olemas enamus elusorganismidel.

Artskill stuudiol on NEMO salonginäidistele äärmiselt head hinnad

Artskill stuudiol on NEMO salonginäidistele äärmiselt head hinnad

Aastal 1993 Milanos asutatud Itaalia disainvalgustite bränd NEMO on algusest peale olnud innovaatiliste lahenduste ja moodsa joonega disaini esindaja. Käesoleval hetkel on kollektsioonis mitmeid mudeleid, mis on loodud Itaalia tipp-disainerite poolt nagu näiteks Carlo Forcolini, Jehs + Laub, Javier Mariscal, Karim Rashid, Ilaria Marelli, Foster+Partners, Hannes Wettstein ja Roberto Paoli. Lisaks hooajaliste kollektsioonide mudelitele on NEMO-l ka Masters-nimeline kollektsioon, mis koosneb spetsiaalselt valitud äärmiselt unikaalsetest ja ikoonilistest valgustitest. Need mudelid on sündinud Itaalia disainiklassika esindajate sulest - Le Corbusier, Vico Magistretti, Franco Albini, Charlotte Perriand ja Kazuhide Takahama.

vaata kõiki