Artiklid ja uudised

Läbi kahe korruse helkiv valgusti

TALLINNA LÄHEDAL LUIGEL ASUVASSE eramusse valmistasid klaasikunstnikud Kai Kiudsoo-Värv ja Maret Sarapu pajulehti meenutava valgusti, mis päeval mõjub kunstiteosena ning õhtul annab oma kaheksa pirniga kõrgesse ruumi valgust. “Pajulehed” koosneb roostevabast terasest kettast, mille külge kinnitatud peenikesed trossid hoiavad klaasist puulehti. Omamoodi harmoneerub lehtede vaikne liikumine veepeegeldustega seinal, mis tekivad maja kõrval oleva tiigi pinnalt sisse peegelduvast päikesevalgusest.

Kas “Pajulehed” oli teie jaoks uudne töö?

Kai: “Sellisena oli täiesti uudne projekt kohe mitmest aspektist. Kõigepealt sellepärast, et oleme Maretiga jaganud stuudiot, kuid pole varem koostööd teinud. Meie esimene ühine projekt. Samuti oli see meile mõlemale esimene suur läbi mitme korruse ulatuv valgusti.”

Kuidas tellijad teieni jõudsid?

Kai: “Tellijad olid juba väga pikalt läbi otsinud valgustipoode. Esmapilgul tundub, et valik on väga lai, kuid tegelikult ikka ei ole. Sisekujundajaga leiti, et tuleb teha eritellimus ning niiviisi jõudsidki nad meie juurde.”

Kas tellijad ütlesid, et soovivad midagi suurt ja unikaalset ning andsid selleks vabad käed või oli neil kindel mõte?

Maret: “Klient ütles meile, mis on valgusti funktsioon, kuid mitte seda, milline see välja nägema peaks.”
Kai: “Hästi mõnus tellija oli. Usaldas meid ja meie tööd. Raske on siis, kui tellija ajab oma visiooni taga väga jäigalt. Kujunduse osas dikteerib interjöör väga palju ise. Vahel soovitakse selliseid asju, mis ruumiga tegelikult ei sobigi.”

Kuidas “Pajulehed” alguse sai?

Kai: “Tegime mitu eri lahendust. Klient valis välja ühe – pajulehed.”
Maret: “Näitasime hästi palju materjalinäidiseid, rääkisime tehnikast ja nii edasi. Tehnikast rääkida on muidu üsna keeruline, kuna enamasti puudub tellijal kogemus.”

Kuidas nägi välja kahe kunstniku koostöö – kes mida tegi?

Maret: “Mõttetalgud käisid päris koos.”
Kai: “Minu jaoks väga mõnus kogemus. Üks täiendab ning arendab teist ja tema mõttekäike edasi. Oma mõtteid teise
peal kontrollida oli väga mõnus. Hilisem käsitöö kujunes nagu teatejooks. Maret tegi sulatusprotsessist ära suure osa, mina monteerisin. Kui oli vaja sulatada, ei olnud mind, ning kui oli vaja monteerida, ei olnud Maretit.”
Maret: “Kui oli vaja midagi küsida, küsisid meili teel. Oleksime koos olnud, olnuks koostöö võrdsem.”

Kas sellise eseme puhul on rohkem mõttetööd või kätetööd?

Kai: “Alguses pikalt tehnilist mõttetööd – kuidas panna kõik ühendused toimima. Hiljem oli aga palju kätetööd.”
Maret: “Kätetööd oli ikka päris kõvasti. Pooleks kindlasti. Muidu on nii, et mida rohkem mõttetööd enne ära teed, seda vähem kätetööd.”

Kui kaua läks aega, enne kui valgusti ülesriputamiseks valmis sai?

Kai: “Selle projektiga läks mitmesugustel põhjustel küllaltki kaua. Töö jäi vahepeal seisma nii tellija kui ka meie
põhjuste tõttu. Kavandi valimisest ülesriputamiseni kulus oma pool aastat. Kui oleks järjest teinud, läinuks kolm kuud.
Maret: “Kavandite tegemine võttis aega ligi kaks kuud. Kohapeal käimine, ruumis mõõtude paika panemine. Täppistöö.”
Kai: “Antud projektiga oli tõesti väga palju täpsustamist ning nikerdamist, kuid kokkuvõttes tuli pikk seedimisaeg ja valmimisperiood asjale kasuks. Ideed täienesid pidevalt.”


Kuidas klient tööga rahule jäi?

Kai: “Lõpus oli tellija väga rahul. Valgusti on tehtud konkreetsesse tuppa ning


konkreetsetele inimestele. Kokkuvõttes ei läinud see neil ka olulisemalt kallimaks kui poest ostes.”

Kui palju praegu tellitakse kunstnikelt kodudesse teoseid?

Kai: “Aina rohkem, kuid kindlasti võiksid inimesed veel julgemini kunstnike abi kasutada. Unikaallooming on väärtuslikum kui masstoodang. Siiski ei saa viriseda: silmaringi avardumine, jõukuse ja julguse kasv on toonud inimesi kunstnike juurde.”
Maret: “Palju aitaks ka see, kui inimesed käiksid kunstinäitustel. Võib-olla näevad näitusel midagi, millele nad otsest funktsiooni ei leia, kuid kui kunstniku käekiri meeldib, siis miks mitte endale mõni töö tellida.”


Tekst: Triin Rebane
Fotod: Meeli Küttim, Arno Mikkor, erakogu
SISUSTAJA - Äripäev eriväljaanne
www.aripaev.ee/3757/erileht

Sisestatud: 16.11.2007

Sind võivad huvitada ka järgnevad artiklid

Domelor - avatuim aiamaja turul, mis aitab kauem õues einestamist nautida.

Domelor - avatuim aiamaja turul, mis aitab kauem õues einestamist nautida.

Me kõik tahame, et suvi ei lõpeks kunagi ja me kõik saaksime aastaringselt päikest nautida. Lõppude lõpuks, mis võiks olla parem kui nautida värskendavat suvist kokteili, istudes väljas sooja ja mahedat päikest nautides kerge tuule all? Õnneks on tänapäeval palju võimalusi suvehooaega ka külmemateks kuudeks pikendada tänu erinevatele leidlikele kodukujunduslahendustele – ja aiamaja on neist vaieldamatult parim.

Berlin Design Week’il seekord Eesti disaini Radis Furniture’lt

Berlin Design Week’il seekord Eesti disaini Radis Furniture’lt

Disaini perspektiividest ja hetkeseisust BNDNWK’l. Alhambra Berlin pakkus suurepärase võimaluse koondades disainereid, kultuuri institutsioone, ettevõtteid ja uurimisinstitutsioone ühise katuse alla sooviga rakendada ja esitleda kõrgemaid eesmärke disainis. Radis Furniture’ väljapanek keskendus praegustele ökoloogilise ja sotsiaalse jätkusuutlikkusega seotud küsimustele. Berlinis nähtav zeitgeist peegeldab Radis Furniture'i uusimaid suundi kummutiga ROMB ja uue NOBLE TV-aluse ning materialivalikuga. Otse Berliini südames, Kurfürstendamm 68, Radis Furniture'i kureeritud ruumi eest täname veelkord kuraatorit Alexandra Klatti ja BNDNWK disainimeeskonda.

vaata kõiki